המטרופולין של תל אביב כולל בתוכו את רמת גן, גבעתיים וערים נוספות ולכן הוא מהווה מוקד משיכה ליזמים של פיתוח נדל"ן והתחדשות עירונית. במאמר הבא נתמקד בתמ"א 38 ונציג את היתרונות שלה.

תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה נוצרה על מנת לייצר אינטרס משותף בין בעלי נכסים במבנים ישנים לבין יזמים וקבלנים. בפועל, המשמעות היא שבעזרת תכנית המתאר הזו – שמכונה בקיצור תמ"א 38 – אפשר גם לחזק את יסודות המבנה ולהבטיח שהוא יישאר עמיד בפני רעידות אדמה, וגם להשביח את ערך הנכסים.

האזור שבו הכי קל לראות את היתרונות של תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה הוא המטרופולין של תל אביב. כידוע, המטרופולין הגדול והמרכזי בארץ כולל מלבד תל אביב גם את רמת גן, גבעתיים וערים נוספות בגוש דן. לפיכך, תמ"א 38 בתל אביב היא בעלת משמעות מיוחדת וערך מוסף.

כך עושים התחדשות בעיר הלבנה

תל אביב ידועה בשם "העיר הלבנה" בגלל סגנון הבנייה שרווח בה מתחילת עד אמצע המאה הקודמת. על אף הערך האדריכלי של הבאוהאוס, כיום כבר ברור שחלק גדול מהמבנים בתל אביב חשופים לנזקים בלתי הפיכים במקרה של רעידות אדמה. על רקע הנחת המוצא הזו אפשר גם להבין את היתרונות של התחדשות עירונית בכלל ושל תמ"א 38 בתל אביב בפרט:

א. ניצול טוב יותר של השטח – בעזרת תמ"א 38 בתל אביב ניתן לנצל את השטח הקיים במטרופולין כדי לבנות עוד דירות. היות וחסרות קרקעות שעליהן ניתן לבנות בניינים חדשים, כל שנותר לעשות הוא להוסיף קומות לבניינים הקיימים. הדרך לכך עוברת בהתחדשות עירונית ובהענקת זכויות בנייה לקבלנים במסגרת תמ"א 38 במטרופולין המבוקש ביותר בישראל למגורים ועסקים.

ב. שיפור הבטיחות לציבור הרחב – מלבד בעלי הדירות שגרים במבנים שעוברים תמ"א 38, גם הציבור הרחב נהנה משיפור בבטיחות. זה קורה כי במסגרת התחדשות עירונית בונים מההתחלה את היסודות של המבנה ומונעים ממנו לקרוס במקרה של רעידות אדמה.

ג. חיסכון בהוצאות הציבור – עיריית תל אביב או גופים ציבוריים אחרים לא נדרשים להשתתף בעלויות של התחדשות עירונית. כך הציבור חוסך כסף בלי להתפשר על הבטיחות ובאותה הזדמנות נהנים תושבי המטרופולין של תל אביב מחזות משודרגת של הבניינים הישנים.

הדור הבא של התחדשות עירונית

גופי התכנון והבנייה במטרופולין של תל אביב נוטים לאשר בקלות רבה יותר תכניות של התחדשות עירונית בהשוואה לאזורים אחרים בישראל. הסיבה לכך קשורה לאופן שבו גופי התכנון מבינים את היתרונות של התמ"א ואת הערך המוסף שלה. במילים אחרות, התחדשות עירונית מהסוג של תמ"א 38 מייצגת במובנים רבים את העתיד של תל אביב ולכן סביר להניח שמספר הפרויקטים עוד יגדל.